Inleiding dagteksten
'We weten dat het zijn droom was op het hoogtepunt van zijn werk achter een onoverzienbare lawine van citaten te verdwijnen.'
Op deze plaats vindt u een
van mijn mogelijke dagboeken van een lezer. Ik citeer
dagelijks zonder eigen verbindende of verklarende tekst uit wat ik de dag daarvoor las: essays, romans, gedichten, kranten en
wat er zoal meer voor ons aller oog geschreven is. Omdat wat ik lees me verwijst naar
wat ik eerder las, zoals het me, net als mijn leven, verwijst naar wat ik nog
lezen zal, dient u ‘dag’ ruim op te vatten, als levensdagen. Ik citeer uit wat
me treft, wat me voor vragen stelt, in problemen brengt, wat uitwegen probeert,
verbanden ontwerpt – benieuwd naar de orde van het wortelstelsel dat mij op deze pagina
voor ogen komt.
Treft mij een
reactie van een lezer van deze site, zal ik die
citeren. Net als de andere citaten, zal ik die reactie
anonimiseren. Namen
schermen teksten af met verwachtingen, voorgevormde waardering, overgeleverde autoriteit
of reflexmatige afwijzing.
Mijzelf
probeer ik op deze plaats teksten overschrijvend uit mijn ingeslepen waarderingenhiërarchie
los te maken – u, lezer, kunt
onbevangen lezen:
Dagteksten
31
oktober 2006
Aardige jongen. Hij heeft groot gelijk. Toch: wrevel en een gevoel van
machteloosheid. Dat idee dat je alleen maar de goede woorden hoefde te vinden om
de geschiedenis een andere wending te geven (...) Je doet eens uit de doeken hoe
de wereld in elkaar zit en de mensen zeggen: o, maar dat wisten we niet,
dat was de bedoeling niet, nee, daar gaan we gauw wat aan doen. Maar wat al ze
alles wat je ze vertelt wél wisten en dat het wél de bedoeling was - als dit
(met alle rampen, met alle ellende en onrecht) per saldo toch de wereld is zoals
we haar het liefst willen hebben...
30
oktober 2006
Lehr mich reden, Gras
lehr mich tot sein und hören,
lange, und reden, Stein,
lehr du mich bleiben, Wasser
frag mir, und Wind, nicht nach.
29
oktober 2006
Bos & heide. Koude wind, stevige regenbui. Twee buizerds, één Vlaamse gaai,
mezen.
28
oktober 2006
Veilige onderwerpen: al dat verkeer in de polder, al dat kunstlicht in de
polder. U is
wat dat betreft stelliger dan ik. In hem zit meer woede. Ik leef in een land
waar tragische vergissingen worden gemaakt, hij leeft in een land dat willens en
wetens naar de verdommenis wordt geholpen - misdadige ijdelheid van
burgemeesters, de grenzeloze incompetentie van ambtenaren - een land van
samenzweringen.
27
oktober 2006
Laat de god die zich in mij verborgen houdt
mij willen aanhoren, mij laten uitstpreken
stilstand
in
aanbouw, afbraak
in aanbouw
zie
hier
26
oktober 2006
... het gat in de heg
dat voor mij bestemd is.
Over het
andere geschenk
kan men beter zwijgen.
zie
hier
25
oktober 2006
Leegte over de wateren;
Rozenmond ligt languit in haar bad
en wil er niet uit.
Wrevel in de zaal
zie
hier
24
oktober 2006
Nauwelijks mindert de trein vaart,
of daar is hij: zo'n zelfde man. Een
mens? En vlok duisternis?
zie hier
23
oktober 2006
Al het water van de zee
wast niet al het water van de zee weg,
en tussen de stekels van de egel in de heg
krioelt
het van de vlooien.
(En deze wordt
herhaald: is n.l. een speld).
zie hier
22
oktober 2006
Toch hebben deze woorden, die waarschijnlijk voordien door niemand op deze wijze
zijn gezegd, het geluk gehad elkaar niet kwijt te raken, ze hadden iemand die ze
bij elkaar bracht, wie weet of de wereld niet een beetje beter zou zijn als wij
wisten hoe we een stuk of wat woorden die hier los ronddolen moesten groeperen
21
oktober 2006
Het is
met de mens dus zo gesteld, dat als hij zijn land macht en rijkdom toewenst, het
erop neerkomt dat hij zijn buren narigheid toewenst. Degene die zou willen dat
zijn land nooit groter of kleiner of rijker of armer wordt, dat is een
wereldburger.
20
oktober 2006
Hebben we dan de echte E
gezien? ,,Jawel'', zegt ze, ,,ik heb me niet anders voorgedaan dan ik ben.
Bewust, want je kunt in je eigen val lopen. Eerlijkheid brengt je het verst.
Bovendien kunnen de makers dan ook het personage creëren dat je bent.''
19
oktober 2006
Niet eens zozeer door de zinnen zelf wordt het verhaal verteld of de
geschiedenis opgerakeld als wel door de beweging van die zinnen, de dans van de
woorden en van de herhalingen, hun monotoon gespartel of juist hun
springerigheid, de slepende tred van een gedachte of de buigzaamheid van een
ontsnappingspoging, de lichtvoetigheid van de klanken of de cadans van de
fantasie, de losse leugenachtigheid van de beeldspraak, de krul van het
verzinsel, het baldadige van een overdrijving en vooral de toon van de verteller,
de schorre warmte van een stem.
18
oktober 2006
Geboren uit een aanzienlijke familie werd hij in de leer gedaan in Rome,
voor de studie van de letteren. Maar toen hij zag hoevelen daarbij afgleden
langs de steile helling van de ondeugden, trok hij zijn voet, die hij als in het
voorland van de wereld had gezet, terug om niet, na nog maar aan de kennis van
die wereld te hebben geraakt, straks geheel in haar grondeloze diepte te vallen.
17
oktober 2006
Sprache,
abgehetzt,
mit dem müden Mund
auf dem endlosen Weg
zum Hause des Nachbarn.
16
oktober 2006
Een boek
waarvan elke zin
tenminste letterlijke betekenis heeft
en die vergeten kan worden
en onbedorven teruggevonden.
15
oktober 2006
De heilige schriftuur verhoudt zich immers tot woorden en betekenissen als
de schilderkunst tot kleur en werkelijkheid. Wie zó blijft steken in de kleuren
van het beeld dat hij voorbijziet aan de afgebeelde werkelijkheid, is toch een
grote dwaas. Als wij slechts de buitenkant aanvaarden van de woorden die
gesproken worden, en de betekenis ervan veronachtzamen, is het alsof wij de
werkelijkheid die geschilderd werd veronachtzamen, en ons enkel aan het
kleurbeeld houden. Er staat geschreven: de letter doodt, maar de geest doet
leven. De letter bedekt de geest op dezelfde wijze als het stro de tarwe. Dieren
voeden zich met stro, mensen met tarwe. Een mens die zijn verstand gebruikt, zal
dus het stro dat de dieren vreten verwijderen, en zich haasten het graan van de
geest te eten. Dat de geheimen schuilgaan in het omhulsel van de letter heeft
als voordeel dat de wijsheid waarnaar men moest zoeken beter smaak.
14
oktober 2006
proeve van
een vertaling
daß das
wasser klar ist
das rot in meinem haar ist
daß die geigen geigen
daß die meere steigen
daß man uns am leben läßt
mehr steht nicht fest
het water
is doorzichtig
mijn liefde onvoorzichtig
de strijkers blijven strijken
het zeeniveau blijft stijgen
men lààt ons nog in leven
dit zijn al m'n zekerheden
uw alternatief naar
hansgroenewegen@xs4all.nl
alternatief
13
oktober 2006
Op de vloer ligt al een hele rij volgeschreven vellen maar het einde is nog niet
in zicht. Is dit een uit woestijnzand opgegraven papyrusrol? Tientallen vellen,
hartstochtelijk bekrast. Ik schrijf en wacht, schrijf en wacht, staat in de
verte naar niets, steeds luisterend, tot het juiste woord boven komt drijven
vanuit een diepte waaruit het al bezit was los te komen, ik wacht, laat
regelmatig het peillood zakken maar voel geen grond, alleen een diepte, iets dat
bodemloos is, ik luister, wacht, en schrijf dan koortsachtig zodra de juiste
woorden geluidloos opduiken. Niets komt naar buiten wat niet binnen is gevormd.
Op mijn hand legt zich ook bij de geringste beweging een tweede, onzichtbare
hand die mij leidt, dwingt, tegenhoudt of afremt. In de beduimelde marge heeft
iemand met dun potlood ragfijne opmerkingen getekend: letters met halen en
lussen zijn als tere lasso’s uitgegooid naar een gedachte. Vaak blijft het niet
alleen bij een voorzichtige potloodstreep, aarzelend onder een zin of dwars door
een woord. Omdat ik nu dagelijks ongeveer evenveel regels schrijf als schrap,
wordt de rol niet langer of korter, behoudt de tekst dezelfde omvang maar treden
binnen die ruimte steeds verdergaande verschuivingen op. Misschien ben ik
intussen echt iemand anders geworden? Ik stop hier omdat je nu eenmaal ergens
moet eindigen en liefst niet in de goot ...
12
oktober 2006
Maar het zal wel schelen als ik minder drink. Nu kom ik wel aan een fles
wijn per dag. Het is al die tijd dat ik werkloos thuiszat zó normaal geweest om
om klokslag vijf uur die fles open te trekken. En als je dat zeven jaar lang
doet, dan worden de gevolgen wel zichtbaar. Ach ik denk dat het even een week
tanden op elkaar is en dat het daarna wel zal gaan. Die knop moet gewoon even om.
En àls ik iets doe, ben ik ook een mannetje van de perfectie. Ik drink nu al een
glaasje minder per dag.
11
oktober 2006
Voorlopig blijven al deze kwesties duister en ingewikkeld. We moeten daar
openlijk voor uitkomen, zonder te doen of we ze op dit moment kunnen beheersen.
Waar het om gaat, is hoe verandering en vooruitgang van het recht bewerkstelligd
kunnen worden. En of zulke voortuigang mogelijk is in een tijdsgewricht dat
ingeklemd zit tussen de Wet van een onvoorwaardelijke gastvrijheid,
die a priori geboden wordt aan ieder ander, aan elke nieuwkomer,
wie het ook moge zijn, en de voorwaardelijke wetten van een
gastvrijheidsrecht zonder welde de Wet van de onvoorwaardelijke
gastvrijheid wel eens een vrome wens zou kunnen blijven, een amorf en
ondoeltreffend streven, of zelfs ieder ogenblik zou kunnen ontaarden.
10
oktober 2006
Wat zij in de loop der jaren aan romantisch sentiment verloor,
won ze aan scherpte. ‘Hoe nauwkeuriger je waarnemingen zijn, des te onzekerder
worden je interpretaties.’
In die dubbelzinnige omhelzing op de grens van licht en schaduw stond ze graag
aan de deur en luisterde hoe de avond viel over de stoep en over de tuinen; ze
meende allerlei stemmen te horen, gelach en gejoel, ruzies, kreten, feestgedruis,
geroep en gezang, halve verhalen.
9
oktober 2006
De film
ZYX is typisch Nederlands: eerlijkheid slaat door in onbeschaamdheid.
De oprechte schildering van de wanhoop in de omgeving van de zwaar gehandicapte
geraakte Adam vormt de opmaat voor een discussie of Adam
niet beter dood zou kunnen zijn.
Dat laatste overschrijdt een grens, een grens die moet worden bewaakt door het
goede ouderwetse middel van schaamte en taboe. Het is taboe om te praten over de
zin van andermans leven. We voeren ook geen debat over de wenselijkheid van
levensbeëindiging van bijstandsvrouwen, die immers ook geld kosten en lastig
zijn. Wie dat toch doet moet zich schamen.
8
oktober 2006
Y
voelde de behoefte blind en doof te worden, in doofstomme, luchtledige
duisternis te veranderen. Het was hier zo donker, zo verstikkend, benauwd als in
een schoenendoos, alles hingvol met idote schilderijen, met Hängelampe, het was
zo laag dat je je hoofd door het dak kon steken, er was hier geen lucht, je kon
hier niet ademen, je voelde alleen je hart kloppen in je ellebogen, het was
onverdraaglijk zo hermetisch afgesloten als het hier was!
7
oktober 2006
En
waarschijnlijk is iedere vorm van benadering en interpretatie van de gegevens
waartussen wij rondscharrelen wel bepaald door tederheid overwegend. Anders zou
de rotzooi immers onmogelijk te verstouwen zijn. Hoe meer beroerdigheid, hoe
lieflijker men zich maar te gedragen heeft.
6
oktober 2006
een dichter probeert toch uit de taal zoals die onoplettend
gebruikt wordt iets af te zonderen wat geofferd kan worden als een schuldoffer
vanwege de onoplettendheid
5
oktober 2006
hij
moest telkens bij zichzelf zijn geliefkoosde inzichten herhalen: dat de
onrechtvaardigheid en het ongeluk in de wereld constanten zijn; dat de theorie
van de vooruitgang een waanvoorstelling is; dat de armen, daar ze nooit geluk
gekend hebben, ongevoelig zijn voor tegenspoed. Evenals alle rijken kon hij
er niet toe komen te geloven dat de armen (kijk naar hun huizen, kijk naar hun
kleren) werkelijk konden lijden. Evenals alle mensen van beschaving geloofde hij
dat alleen van de zeer ontwikkelden gezegd kon worden dat zij wisten, dat ze
ongelukkig waren. Bij één gelegenheid, toen de ongerechtigheden in zijn
bisdom onder zijn aandacht waren gebracht, deed hij er bijna iets tegen. Hij had
juist gehoord dat het in Peru bij de priesters regel begon te worden om twee
maten meel te eisen voor een tamelijk voldoende absolutie, en vijf maten voor
een werkelijk afdoende. Hij beefde van verontwaardiging; hij bulderde tot zijn
secretaris, verzocht hem zijn schrijfmateriaal te brengen en kondigde aan dat
hij een verpletterende herderlijke boodschap ging zenden. Maar er was geen inkt
meer in de inktpot; er was geen inkt meer in de andere kamer; er was in het hele
Paleis geen inkt meer te vinden.
4
oktober 2006
Als
poëzie echt op iemand inwerkt gebeurt dat zeker niet door hem op te splitsen,
hem de illusies van geveinsd en zuiver mentaal leven mee te delen. Zij dringt
hem geen vervalste werkelijkheid op die volgzaamheid van de ziel eist en
derhalve ook onthouding van het lichaam. De poëzie moet het hele wezen
doordringen; ze prikkelt zijn spierstelsel met ritmes, bevrijdt of ontkent zijn
verbale vermogens en verheerlijkt het totale spel daarvan, dat ze op radicale
wijze voorschrijft, want zij beoogt de eenheid en de harmonie van de levende
persoon uit te lokken of te reproduceren, een buitengewone eenheid die zich
manifesteert wanneer de mens beheerst wordt door een intens gevoel dat niet een
van zijn gevoelens buiten spel laat. Kortom, het verschil tussen de werking van
het gedicht en het gewone verhaal is van fysiologische aard.
3
oktober 2006
Hlief,
hier een waarschuwingsbrief:
Ga nooit meer alleen naar het park alsjeblieft!
Ze hebben er lappen met bloed gevonden in het oeverriet.
Een dronken vissertje gevonden, dat met zijn voeten in het water sliep. Een pop
zonder ogen, een stoel zonder poten. En, tussen de biezen verborgen, een vuile
kleine boterdief die van honger was gestorven.
Ze zijn nog wezen vragen of iemand hem ergens van kende, maar niemand wist van
wie hij was, want niemand was hem kwijt...
2
oktober 2006
Aarde is
aarde.
Ondergronds wurgen de rododendron en azalea elkaar. Een hoge
boom
berooft een lagere van
licht en elke
bloem
is maar voor even mooi.
Zaad komt niet op. Wat wordt verkocht, verdorst,
verdort op onverschillige kozijnen. En altijd loert de
luis.
1
oktober 2006
‘’Haal
de
spiegels weg!’’ hoestte hij. ‘’Laat er alleen één staan!’’ Eindelijk
durfde men niet langer te weigeren en trok de spiegels om, alleen
lukte
het niet om er één van de vernieling uit te zonderen.
terug naar de actuele dagteksen
Klik
hier voor de dagteksten van november 2006
Klik
hier voor de dagteksten van september 2006.
Klik
hier voor de dagteksten van augustus 2006.
En zoals dat nu eenmaal gaat,
laat A in de op ettelijke punten al bedenkelijke overschrijving van B uit C, op
zijn beurt ook weer het een en ander weg en plakt hij niet bij elkaar horende
stukjes aan elkaar. Citeren hoort in het strafregister.